De Labels - Deel 1: Fair Wear Foundation

Je ziet ze gelukkig steeds vaker: labels die iets zeggen over de duurzaamheid van een product. Het is alleen lang niet altijd duidelijk wat deze labels precies zeggen. Daarom schrijf ik de komende tijd een blog reeks waarin ik kort en overzichtelijk toelicht wat de meest voorkomende labels op outdoor materialen zeggen over het product. In deel 1 duik ik in het sociale aspect van duurzaamheid met de Fair Wear Foundation.

Wat is de Fair Wear Foundation?

De Fair Wear Foundation (FWF) is een organisatie zonder winstoogmerk die zich inzet om de arbeidsomstandigheden van medewerkers in de textielindustrie te verbeteren. Zij werken hiervoor samen met kledingmerken, fabrieken, vakbonden, NGOs en overheden. Momenteel is FWF actief in 11 productielanden in Azië, Afrika en Europa en zijn er 130 bedrijven bij aangesloten.

Wat doet de FWF?

Als onafhankelijke externe partij houdt FWF toezicht op de activiteiten van 130 Europese kledingmerken. Ook werkt de FWF samen met deze partijen bij het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden. Deze voorwaarden bestaan uit 8 hoofdonderdelen:
- Geen dwangarbeid
- Geen discriminatie
- Geen kinderarbeid
- Vrijheid van vereniging en het recht op collectieve onderhandelingen
- Betaling van een leefbaar loon
- Redelijke arbeidstijden
- Veilige en gezonde werkomstandigheden
- Juridisch bindend dienstverband

Mocht je nou denken ‘maar dat is toch normaal?’; Precies! Hier wel, maar in sommige landen is er veelal geen controle op en worden mensen in kwetsbare situaties uitgebuit om voor ons kleren in elkaar te zetten. Dat is waarom partijen als FWF nodig zijn om bedrijven, overheden en consumenten hier bewust van te maken en hier verandering in aan te brengen.

 

Hoe werkt de FWF?

FWF is zich ervan bewust dat de omstandigheden in de fabrieken verbonden zijn aan de bedrijfsvoering van de merken die hun kleding in die fabrieken laten maken. Om te voorkomen dat bedrijven simpelweg naar een andere fabriek gaan als er onregelmatigheden aan het licht komen richt FWF zich juist op de samenwerking om in deze fabrieken de arbeidsomstandigheden te verbeteren.

Ieder jaar voert FWF een performance check uit bij alle leden. Afhankelijk van hun prestaties krijgen de merken het label ‘leider’, ‘goed’ of ‘verbetering nodig’. In de categorie ‘goed’ vallen alle bedrijven die zich actief inzetten om de bovengenoemde arbeidsvoorwaarden te implementeren en te verbeteren. De leiderschap status is bestemd voor bedrijven die hierin uitblinken en het bovengemiddeld goed doen. Bedrijven die moeten verbeteren hebben hier één jaar de tijd voor. Mochten zij binnen deze periode niet verbeteren dan wordt het lidmaatschap opgeschort.

 

FWF merken in de categorie ‘hiking & outdoor

Categorie - Leider
Dynafit, Haglöfs, Jack Wolfskin, Kjus, Mountain Equipment, Odlo, Ortovox, Pyua, Salewa, Schöffel, Sprayway, Vaude, Wild Country

Categorie - Goed
Maier Sports, Mammut


Omdat transparantie cruciaal is binnen de opzet van FWF hebben zij alle documenten en performance checks op hun website gepubliceerd. Mocht je alle ins en outs willen weten bezoek dan vooral hun website (deze is wel in het Engels).


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.