De Labels - Deel 2: Bluesign

Tijd voor deel 2 van deze reeks over de meest gangbare product labels die je in outdoor materialen tegenkomt. Deze keer gaat het over Bluesign dat zich voornamelijk richt op de ecologische kant van duurzaamheid.   

Hoe werkt Bluesign?

Bluesign is een keurmerk voor textielproducten. Anders dan andere keurmerken letten zij niet alleen op het eindproduct maar richten zich op het gehele productieproces. Bluesign heeft richtlijnen voor efficient gebruik van grondstoffen, gebruik van chemische stoffen, uitstoot naar het milieu, veilige en gezonde arbeidsomstandigheden, en consumentenveiligheid. Merken kunnen zich bij Bluesign aansluiten als Bluesign Partner. Dit kan gezien worden als een intentieverklaring van merken om zich te houden aan de bovengenoemde richtlijnen. Bluesign controleert de aangesloten Partners en biedt hen de handvatten om verder te verduurzamen.

Het verschil tussen Bluesign Partners en Producten

Het is belangrijk om bewust te zijn van het verschil tussen een Bluesign Partner en een Bluesign Product. Een Bluesign Partner produceert niet per definitie ook Bluesign Products. In tegenstelling tot het partnerschap (wat vooral een intentieverklaring is) mag een product alleen het Bluesign Product label dragen als het ook daadwerkelijk aan alle daarvoor gestelde eisen voldoet. Dit betekent dat het product voor minimaal 90% uit Bluesign goedgekeurd textiel en voor minimaal 30% uit goedgekeurde accessoires (bijvoorbeeld ritsen) bestaat. 

Duurzaamheid van de Bluesign Partners

In totaal zijn er momenteel 570 Bluesign Partners waaronder ook vele bekende outdoor merken. Mocht je benieuwd zijn dan kun je de volledige lijst hier downloaden. Het is echter niet mogelijk om als consument inzicht te krijgen in de verschillen tussen deze bedrijven wat betreft hun duurzaamheidspresentaties en hoever zij hierin zijn. Bluesign heeft mij laten weten hier wel mee bezig te zijn.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.