Winter avontuur in de Vogezen

Vorige week heb ik een mooie trip gemaakt naar de Vogezen. Ik wilde sneeuw zien en dat is gelukt! Verder liep niks volgens plan. Bij deze een verslag van mijn groene (/witte) avontuur.

Op winter avontuur in de Vogezen

Sneeuw in de Vogezen

Dag 1: van nachtbus naar bivakhut

Zondag avond om kwart over 12 ’s nachts vertrok ik met de Flixbus richting Colmar. Eenmaal in Colmar was het plan om een trein te nemen richting Metzeral en vanuit daar vier dagen rond te trekken. In verband met schade door storm Ciara bleek de eerst volgende reis mogelijkheid echter pas om 12:30 te zijn. Nadat ik net bijna 8 uur had stil gezeten was ik niet van plan nu weer ruim 4 uur te wachten. En dus ging de tas op de rug en ben ik vanuit Colmar de heuvels in gelopen, wat me schitterende uitzichten opleverde over de Elzas. De eerste nacht sliep ik in Refuge du Staufen, één van de vele hutten in de Vogezen waar iedereen vrij gebruik van mag maken. In eerste instantie had ik willen kamperen in mijn eigen tent, maar in verband met harde wind en losse takken heb ik deze ongebruikt mee terug genomen.

Schitterend uitzicht op de Elzas

Schitterend uitzicht op de Elzas en Colmar

Bivakhut in de zon en in de sneeuw

Refuge du Staufen; een wereld van verschil

Dag 2: de sneeuw trotseren

Sneeuw! ‘s Ochtends  begon het te sneeuwen. Bijzonder hoe zo’n klein laagje sneeuw direct alles in een winterwonderland veranderd. Ik daalde af richting Wihr-au-Val  om vanaf daar alsnog een trein richting Metzeral te nemen. De treinen bleken helaas nog steeds niet te rijden dus besloot ik te gaan liften. Uiteindelijk werd ik opgepikt door een vader en zoon die mij meenamen naar hun huis om vanuit daar een nieuw plan op te stellen. Na één dag was namelijk wel al gebleken dat wat ik in gedachten had niet zou gaan werken. In verband met de harde wind leek het me toch beter om in een Refuge te slapen in plaats van mijn Hubba Hubba aan flarden te laten waaien op een Col. Uiteindelijk ben ik bovenaan bij Le Gaschney afgezet om vanuit daar naar Refuge Trois Fours te lopen. Een relatief eenvoudige wandeling, langs Le Petit Hohneck en Le Hohneck, die in de zomer toch zeker niet meer dan 2,5 uur zou duren. In winterse omstandigheden bleek dit echter een heel ander verhaal. Er lag meer sneeuw dan ik op had gerekend, het waaide ontzettend hard, en er was slecht zicht. Hier baalde ik heel erg van mijn last-minute beslissing om de sneeuwschoenen die ik in eerste instantie aan mijn tas had hangen toch thuis te laten.. Zo heb ik er uiteindelijk bijna dubbel zo lang over gedaan. Wat was ik blij toen ik eenmaal warm binnen zat bij Refuge des Trois Fours!

Amper zicht en slecht weer boven op de Col

Harde wind, sneeuw, en slecht zicht

Refuge des Trois Fours

Dag 3: sneeuwschoen wandelen

Vandaag besloten om een dagje extra in de Refuge te blijven. Van de waard kon ik sneeuwschoenen lenen en dus ben ik dagje lekker gaan rondstampen in de sneeuw. Wat het extra leuk maakte is dat ik dit gebied ook al eens in de zomer had gezien, wat een wereld van verschil! De dag in de Refuge afgesloten met een paar Fransen die mij ‘Belote’ probeerde bij te brengen. Een soort Franse variant op klaverjassen die naar mijn idee aan alle logica ontbrak.

Sneeuwschoenen in de sneeuw

Geleende sneeuwschoenen

Sneeuwschoen wandelen in de Vogezen

Sneeuwschoenwandelen in de Vogezen

Dag 4: van sneeuw naar regen

Tijd om terug het dal in te gaan. Vanaf de Refuge naar Col de la Schlucht gelopen. Vanaf daar eerst een tijdje de weg gevolgd om vervolgens een wandel pad in te slaan. Hier lag wederom een mooi pak verse sneeuw. Ik had er niet aan moeten denken om hier door de sneeuw omhoog te moeten ploeteren, maar naar beneden beviel het me prima! Langzaam aan verdween de sneeuw en veranderde het in regen. Omdat ik niet echt zicht had op een goede slaapplek voor die nacht en het verder de hele dag heeft geregend ben ik vanuit Stosswihr doorgelopen naar Munster en heb daar een bus genomen terug naar Colmar.

Verse sporen in de sneeuw

Overstromende beekjes in het dal

Dag 5: Colmar verkennen

Mijn bus terug naar Maastricht ging pas om 00:05 en dus heb ik mijn tas bij het hotel laten staan en heb een dagje de toerist uitgehangen in Colmar. Colmar is niet het idyllische dorpje wat ik in gedachten had, maar het oude centrum is wel erg mooi! Daarnaast wordt ik altijd blij van een uitgebreide warme lunch (bord pasta, drinken, en dessert) voor slechts 13 euro. Uiteraard ook nog even de lokale outdoor winkel verkent. Voor het eerst die week scheen zowaar ook de zon! Enige nadeel is dat het centrum van Colmar niet bijzonder groot is, dus tegen het eind van de middag had ik mijn to-do lijst wel afgestreept en werd het ineens een lange zit in afwachting van mijn bus..

Vakwerkhuizen van Colmar

De mooie vakwerkhuizen van Colmar

Al met al was het een schitterend avontuur! Ik had gehoopt op sneeuw en die heb ik gekregen. Tot nu toe heeft er eigenlijk maar een paar dagen echt sneeuw gelegen en dat bleken precies de dagen te zijn dat ik er ook was. Een volgende keer weet ik iets beter wat mij te wachten staat, laat ik de tent thuis en neem ik uit voorzorg altijd de sneeuwschoenen mee!